neděle 4. ledna 2015

Moderní Lenovo ThinkPad Edge a moje špatné zkušenosti s ním

ThinkPad, to je pojem. Pamatuji, že před lety měl můj kamarád jeden ThinkPad a byl s ním nadmíru spokojen. Na internetu není problém najít pochvalné názory na ThinkPady a v obchodě s PC vám ho také doporučí, stejně tak na počítačových fórech.
Když jsem tedy pro sebe vybíral nový notebook a mým požadavkům nejlépe vyhověl právě jeden ThinkPad, konkrétně Lenovo ThinkPad Edge E540, byl jsem rád.
Stál mě 18 600 Kč. Pochopil jsem, že to není ten typický pracovní ThinkPad, ale to nevadilo, protože jsem potřeboval notebook na běžné domácí užívání a provoz v nějakých těžkých podmínkách nepřipadal v úvahu. Lenovo ThinkPad Edge E540 se tedy jevil jako ideální. Vzhledem k onomu ThinkPad v názvu jsem očekával solidní zpracování a výdrž. Notebook jsem byl před koupí fyzicky obhlédnout v obchodě. Měli tam vystavené pouze modely z minulého roku, které měly starší typ procesoru. Prodavač ve specializované Lenovo prodejně mi řekl, že právě až na procesor je totožný s tím novějším modelem, který jsem chtěl koupit. Vystavený notebook jsem tedy prohlížel a usoudil jsem, že zpracovaný je slušně. Nevím, jestli právě to byla moje chyba a starší modely byly kvalitnější, přestože vypadaly totožně.
Následně jsem tedy zamýšlený notebook zakoupil. Po vybalení, prohlídce a prvním spuštění bylo vše v pořádku. Tedy až na operační systém. Na palubě byl Windows 8, který si vyloženě neuměl poradit s displejem s Full HD rozlišením, který notebook má. Některé části systému byly pro svou miniaturní velikost nečitelné a jiné byly zároveň ve velikosti, že by  je snad viděl i slepec. Zkoušel jsem to vyladit, ale nepovedlo se. Naštěstí jsem nikdy nepočítal s tím, že bych Windows 8 používal a tak jsem naistaloval Windows 7 Pro, jak jsem původně zamýšlel. Myslím, že výrobce by si měl pohlídat, jestli je operační systém s jeho zařízením plně kompatibilní, ale jak jsem zmínil výše, tento nedostatek mi nijak nevadil. To horší mělo teprve přijít.
Notebook jsem měl měsíc a kousek, když se náhle při práci vypl a nešel zapnout. Po chvíli přemýšlení jsem ho připojil do elektrické sítě a pak už zapnout šel. Podíval jsem se na stav baterie a k mému překvapení předinstalovaný diagnostický program hlásil, že baterie to má spočítané. Následovala reklamace. Reklamace byla vyřízena v zákonné lhůtě a baterie byla vyměněna za novou. Práce servisu byla tedy zcela v pořádku. Inu vadná baterie se při tom množství vyrobených kusů prostě vyskytnou musí, řekl jsem si, a s klidem jsem to přešel.
Po návratu notebooku ze servisu jsem se konečně dostal k tomu, abych ho začal pořádně používat. A začaly se objevovat značně nepříjemné věci, které jsou dány konstrukcí notebooku a nejde s nimi bohužel nic moc dělat a stejně tak přejít je není možné.
První nedostatek je to, že pod levým Shiftem se nachází klávesa Fn a vpravo od ní teprve Ctrl. Toto podivné rozložení leze neskutečně na nervy a nezvykl jsem si na něj.
Druhý nedostatek se opět týká klávesnice a jde o to, že funkční klávesy mají přiřazeny i různé funkce pro správu notebooku, jako je například vypnutí a zapnutí Wi-Fi, úprava jasu displeje a podobně. Problém je, že právě funkce pro správu notebooku se uskutečňují při základním nastavení klávesnice po zmáčknutí funkčních kláves. Aby funkční klávesy dělaly co mají, je nutné je přepnou za použití kombinace Fn+Esc. Opět nezvyklá věc, která velmi znepříjemňuje používání notebooku.
Třetí nedostatek se bohužel týká toho, čeho jsem se chtěl právě koupí domněle kvalitního notebooku řady ThinkPad od renomovaného výrobce Lenovo vyhnout. Panty displej jsou velmi ledabyle provedeny. Po necelých třech měsících používání z nich při otevírání nebo zavírání víka notebooku začaly vycházet hrozivé zvuky, skoro jako z nějakého starého Aceru, chtělo by se říct. Podle mě je jen otázkou času, kdy alespoň jeden pant upadne. Typoval bych, že to bude záhy po skončení záruky. A i kdyby to bylo v záruce, není vyhráno. Například na facebookových stránkách Lenova se množí stížnosti lidí, kterým reklamace upadlých pantů nebyly uznány.
Čtvrtý nedostatek se opět týká zpracování. Plasty obecně na různých místech začaly velmi brzy povrzávat. Vůbec nejhorší plast je v oblasti vpravo od touchpadu, který se dokonce viditelně prohýbá a vrže, pokud si tam člověk položí ruku, což je tedy skoro pořád. Trochu jsem to vylepšil přidáním další nalepovací nožičky zespod notebooku (viz foto), ale stejně to není stoprocentní a pořád ten plast vrže a prohýbá se. Kromě toho se velmi prohýbá i plast kolem tlačítek klávesnice, který je také nepovedený.
Konstrukční zpracování notebooku je naprosto otřesné a jménu ThinkPad dělá ostudu (pokud už na tom nejsou všechny nové ThinkPady stejně). Samozřejmě jsem za cenu 18 600 Kč neočekával to nejlepší, co je na trhu, ale zároveň ani takovou hrůzu. Myslel jsem, že notebook bude doma v pohodě a solidně sloužit. Když jsem kontaktoval Lenovo s fotkou mé přídavné nožičky, coby řešení problému, který mě štve nejvíce (než upadnou panty), vůbec se neobtěžovali odpovědět. A to jak české zastoupení, tak zastoupení světové.
Problém je, že reklamování nekvalitního provedení notebooku je těžko realizovatelné a tak se o to ani nepokouším. Lenovo o dialog se mnou zájem evidentně nemá, jak jsem zmínil výše, takže tudy cesta také nevede. Jít cestou soudní se znaleckými posudky, což by připadalo v úvahu, se mi z časového hlediska rozhodně nevyplatí. A v případě prohry samozřejmě ani finančně.
Dokud notebook bude alespoň fungovat a nic neupadne ani se nerozbije, situaci nechám tak, jak je a příště se výběru notebooku budu muset věnovat ještě lépe, než tentokrát. Je také pravděpodobné, že Lenovo už mým příštím notebookem nebude a ani ho nikomu už nedoporučím i kdyby bylo v budoucnu sebelepší. Reputace Lenova u mě prostě utrpěla velkou ránu a zařízení tohoto výrobce po této své zkušenosti řadím mezi ta méně kvalitní.
Je možné, že jsem měl smůlu na nepovedený kus, nebo kus z nepovedené série. Neochota Lenova bavit se se mnou a snadné nalezení jiných podobně nespokojených zákazníků mne však přesvědčuje o opaku.

Moje výsledné hodnocení notebooku Lenovo ThinkPad Edge E540 dvěma slovy: obrovské zklamání. 

Bohužel.

Přidaná nalepovací nožička zespod notebooku

Umístění Ctrl

Funkční klávesy

Lenovo ThinkPad Edge E540



Žádné komentáře:

Okomentovat